ile zarabia stacja paliw na litrze

ile zarabia stacja paliw na litrze

Ile zarabia stacja paliw na litrze paliwa? Choć trudno w to uwierzyć, zysk stacji paliw na litrze benzyny czy oleju napędowego wynosi zazwyczaj od kilku do maksymalnie kilkunastu groszy. Wbrew często pojawiającym się opiniom, to nie właściciele stacji zgarniają większość zysków, lecz państwo oraz duże koncerny paliwowe. Marża detaliczna jest bowiem stosunkowo niewielka, co potwierdzają eksperci branży paliwowej.

Czynniki wpływające na zarobki stacji benzynowych

Aby w pełni zrozumieć, dlaczego zarobek stacji paliw jest tak niski, trzeba przeanalizować strukturę ceny paliwa. Składa się na nią kilka podstawowych czynników:

  • Akcyza i podatki – około 50-60% ceny
  • Cena hurtowa paliwa – około 30-40%
  • Marża detaliczna stacji – zazwyczaj jedyne kilka procent
  • Koszty logistyki oraz magazynowania – do kilku procent

Stacje często rekompensują sobie niskie marże na paliwo sprzedażą innych produktów – na przykład artykułów spożywczych lub usług dodatkowych jak myjnie.

Ile dokładnie wynosi marża na litrze paliwa?

Według danych ekspertów rynku paliwowego z portalu money.pl:

„Typowa stacja benzynowa zarabia w Polsce na litrze paliwa od 5 do 15 groszy netto. W okresach silnych wahań cen na rynku paliwowym ta wartość może chwilowo się zmieniać, jednak na ogół utrzymuje się na podobnym poziomie.”

Różnica w marży bierze się głównie z lokalizacji stacji (przy autostradach marże są wyższe), rodzaju oferowanego paliwa oraz poziomu konkurencji w danym regionie.

Ciekawostka:

Interesujące jest, że właściciele stacji paliw mogą nawet zdecydować się na sprzedaż paliwa poniżej kosztów zakupu, aby tylko przyciągnąć klientów i zarobić na innych sprzedawanych produktach. Paliwo jest w takich przypadkach traktowane jako produkt marketingowy, generujący dodatkowy ruch klientów.

Dlaczego przychody stacji paliw są tak niskie?

Największym obciążeniem ceny finalnej benzyny czy oleju napędowego jest właśnie podatek akcyzowy oraz VAT. Dodatkowo ceny hurtowe, dyktowane przez koncerny naftowe oraz giełdową cenę ropy na świecie, ograniczają ruchy właścicieli stacji. Jak zauważa serwis branżowy e-petrol.pl:

„W Polsce przy cenach w wysokości około 6 zł za litr, ponad połowa trafia do państwa w postaci różnego rodzaju podatków. To one najbardziej ograniczają pole manewru dla właścicieli stacji, uniemożliwiając wyraźne zwiększenie marży.”

Podsumowanie – czy otwarcie stacji paliw to dobry biznes?

W świetle tych informacji, otwarcie własnej stacji paliw wymaga naprawdę dużego przemyślenia. Niskie marże, wysokie koszty oraz silna konkurencja powodują, że aby dobrze zarabiać na sprzedaży paliwa, należy mieć odpowiednią lokalizację, dobrze rozwiniętą ofertę dodatkową i skuteczny marketing. Paliwo samo w sobie przynosi stosunkowo niski przychód, dlatego stacje coraz częściej poszukują innych źródeł dochodu, stawiając na gastronomię, sklepy spożywcze czy usługi dodatkowe.

może ci się spodobać

najczęściej czytane