Kompetencje dla przyszłości cz. 2

2019-10-08

Kompetencje dla przyszłości cz. 2

Lista kompetencji przydatnych w teraźniejszości i przyszłości daje wiele do myślenia. Świat nie pozwala nam zastygać w naszych postawach wobec niego.

Instytut dla przyszłości uniwersytetu w Phoenix stworzył listę kompetencji dla współczesnego człowieka. To nowy kanon dla osób zorientowanych na przyszłość, wybiegający poza tradycyjne kompetencje managerskie i pracownicze. Co w nim jest? Tym razem o zespole kompetencji, które można określić, jako poznawcze.

Rozumowanie oparte na wielkiej liczbie danych – umiejętność szybkiego kojarzenia, koncentracji na tym co istotne, wyciągania wniosków. Zalewa nas ilość informacji, trzeba umieć znajdować algorytmy pozwalające je przesiewać wedle różnych kryteriów: kategorii, istotności, powiązań. Możliwość gromadzenia wielkiej liczby danych to domena najnowszej techniki – konstrukcji czujników, możliwości wbudowania ich prawie wszędzie i odbioru danych w dowolnym punkcie. Zdolność do ich przetwarzania zapewniają coraz pojemniejsze i wydajniejsze komputery. Jednak to człowiek odpowiada za algorytmy przetwarzania i ich efektywne zastosowanie.

Krytyczna ocena i opracowywanie treści opublikowanych i komunikowanych w nowych mediach prowadzące do efektywnego wykorzystania tych nowych kanałów komunikacji. Nie należy obrażać się na kompletną wolność nowych mediów i totalną dezynwolturę osób w nich działających. Internet JEST źródłem użytecznych informacji. Trzeba je tylko odszukać i otrzepać z tego, co nieprawdziwe i nieistotne. Trzeba także umieć być nadawcą tych treści z mocnym nastawieniem na efektywność przekazu w sytuacji nieustannego szumu informacyjnego ze strony innych nadawców.

Maksymalizowanie poznania poprzez przyswajanie wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik. Jak łączyć się ze światem? Jak czerpać informacje? Kiedyś czekało się na codzienne wydanie gazety, potem na wydanie dziennika telewizyjnego. Z racji pojemności tych kanałów (kilka stron gazety, pół godziny na antenie) informacje filtrowały dla nas redakcje mediów. Teraz dostęp do informacji jest natychmiastowy i nielimitowany. Redakcja jest w naszej głowie. To od nas zależy także, czy będziemy czytelnikiem, słuchaczem, widzem, obserwatorem, czy też zanurzymy się w bieg zdarzeń. Każdy z tych wyborów spowoduje inny odbiór tego, co się zdarza. A w zapasie mamy jeszcze rzeczywistość wirtualną. Ekonomia doświadczeń (doznań) opisuje ten fenomen. Jak wiele nowych nurtów myśli ekonomicznej nie jest teorią wszystkiego, ale dla hotelarzy, twórców gier komputerowych, czy parków wszelkiej rozrywki to wiedza niezbędna.

Zdolność poznawcza człowieka cały czas rośnie. Jak śpiewał w proroczej piosence Louis Armstrong – kolejne pokolenie na etapie nauki poznaje więcej, niż ich przodkowie przez całe swoje życie. Zatem nie powinniśmy opuszczać nigdy trybu nauki i studiowania świata. Skoro 90% naszej wiedzy dezaktualizuje się w ciągu dekady – czytając rzeczy sprzed dekady marnujemy czas. Nie czytając na bieżąco nic – wiemy ułamek tego, co potrzebujemy.

O kolejnych kompetencjach następnym razem…

 

Autor: Jarosław Szewczyk

 

  Jarosław na LinkedIn